Rozhodčí Lomitzki, Bajer
Serie mezi Libercem a Jabloncem je derby se vším všudy, oba týmy ( nebo alespoň ten jablonecký ) ji berou prestižněji než všechna ostatní utkání, přesto byl průběh ze strany hráčů vůči sobě korektní.
Bohužel to byla kvalita rozhodčích, která způsobila vypjaté emoce na obou stranách a následné nedohrání druhého zápasu.
Nemá cenu polemizovat se strike zonou, i když nebyla kvalitní, na to už si všichni v Čechách zvykli a smířili se s tím. První zádrhel ale přišel, když rozhodčí na domácí metě musel reagovat až na můj protest, aby vyhlásil pálkaře Liberce aut po ulejvce na dva strajky. Nevoli na straně libereckých vzbudil i aut Luboše Jandy na třetí metě, můj safe na druhé.
Vše ale začalo protestem Ríši Kanii na pokus našeho nadhazovače "nanést cizí hmotu na míč". Martin Křenek si totiž před nadhozem utřel nos. Nemůžu nic Ríšovi vytknout, dělal vše pro zvrácení nepříznivého stavu, tak, jak to má správný trenér v popisu práce, ale rozhodčí to zbaštil i s navijákem, po krátké poradě s kolegou si zavolal oba manažery a upozornil, že další takový pokus znamená okamžité vyloučení jakéhokoliv nadhazovače ze hry.
Co čert nechtěl, o několik pálkařů déle upozornil Ríša rozhodčího, že náš již další nadhazovač si během tajmu (!!!) otřel ruku o antuku na kopci, čímž "nanesl cizí hmotu na míč". Rozhodčí Lomitzki se slovy "teď jsem si toho taky všimnul" nadhazovače vyloučil. Na můj už důrazný dotaz ať mi cizí hmotu ukáže nereagoval a na vyloučení trval, načež jsem se otočil a vztekle oficiálně neplatný míč vyhodil ze hřiště, za což mě rozhodčí Bajer vyloučil pro nesportovní chování. Zápas skončil poměrem 4:3 pro Blesk, po utkání mi rozhodčí nedovolili do zápisu o utkání nic napsat, jelikož jsem vyloučen, a to i přesto, že jsem tým po dvě třetiny utkání vedl.
Nedělní utkání probíhalo v nervozní atmosféře, bylo opět vyrovnané, jednou rozhodčí Bajer po právu napomínal jabloneckého hráče za chování. V dohrávce třetí směny za situace běžec na jedna, tři při příhozu na domácí metu catcher Blesku Kůs vzorně zaklekl před metou, pokusil se běžce, který do něj naslajdoval, autovat, po vyhlášení safe se pokusil vstát a pokračovat v rozehře na dalšího běžce, ale to ho už rozhodčí okamžitě vyhlásil aut za nesportovní chování, k překvapení všech. V té chvíli, jednak na protest, tak i z důvodu nedostatku hráčů ( dva vyloučení z předchozího utkání ) Blesk opustil hřiště a rozhodčí utkání ukončil. Jak liberečtí, tak i jablonečtí hráči, i diváci na tribuně se domnívali, že catcher rozhodčímu nadával za sporné vyhlášení, ten ho však vyloučil za údajné nakopnutí soupeře.
Dle mého názoru celou serii rozhodčí totálně nezvládli, nedokázali si na hřišti zjednat respekt, a nepřesně rozhodovali. Za své některé výrazy se jim teď, po vychladnutí omlouvám, žádný z nich ale nepřišel před vyloučením. Naopak jim vyčítám neznalost pravidel, nerozhodnost a nestejný metr. Jak je možné, že se v sobotu v Jablonci několikrát dožadují šatny ( dostali ji) a v neděli se v Liberci převklékají na parkovišti? Jak možné že antuka je v sobotu "cizí hmota" a v neděli před utkáním v ní sám hlavní rozhodčí drbe nové míče?
Opravdu jsem zvědavý, jak se k celé situaci postaví Disciplinární komise, protože protentokrát bylo minimálně jedno vyloučení neoprávněné.
Vladimír Chlup, BC Blesk Jablonec
Komentáře
Přehled komentářů
Píšete komentáře ke strike zóně a k jednotlivým pochybením do zápisu? POkud ne nevím jak můžu tlačit na KR aby s některými rozhodčími něco dělali když jejich argument je že nejsou na ně žádné stížnosti tedy pískají mistrovsky.
Co se týká strike zóny tak právě výklady které dělá pan Brychta a Kulhánek jsou takové že se nemá pískat podle pravidel ale že strike je pouze míč od opasku dolů. Je to hovadina se kterou pokud vím nesouhlasí žádný s komisařů se kterými jsem se na turnajích setkal (ročně potkávám 2-3 čtvrtý rok po sobě), navíc například David už píská jako strike pouze míče které jsou o půl celého oběmu pod opaskem vyšší vyhodnocuje jako bóly.
Sabat letos odehrál na Moravě zápas 15:25 to je házená ne baseball a kecy rozhodčích o tom že se musí přizpůsobit nadhazovači mě štvaly ještě v době kdy jsem s nima pískal.
Pojďme tady uvádět konkrétní zápasy a konkrétní situace. Pro každou situaci zaveďme specifickou diskuzi na konci vždy může být závěr souhlas nesouhlas a budeme mít přesný soupis prohřešků rozhodčích. To je snad pak dostatečná páka na KR aby rozhodčí začali být přeškolováni alespoň v základních pravidelch. Navíc vidění strike zóny by také stálo za to školit. Techniky školení na to existují.
pro Martina D.
(Jakub Vančura, 5. 9. 2007 15:26)chapu, co pises a ve vetsine s tebou souhlasim...az na jednu vec...pokud je vyhlasen strike a palkar naznaci,ze mic sel mimo a udela to pohybem ruky ci palky v miste, kde podle nej balon letel...tak jde ven automaticky...na tom neni nic divnyho...to si zadnej hrac nesmi dovolit...
teď tedy konkrétně
(Martin Drong, 5. 9. 2007 15:17)Buď konkrétní...V zápase proti Drakům nám Martin Schneide rukradl metu, příhoz byl vysoko, a než jsme stačil dát ruku dolů Martin hákovým sladem s tělem nízko nad zemí elegantně dosáhl mety, já jsem jen asi půl metru od něj na poslední chvíli máchl rukavicí.Výsledek out.Další krádež Toman kradl příhoz přišel tak tak, já jsme však zabořil rukavici do běžce, který ve slajdu přejel metu a jeho noha zůstala ležet na mojí rukavici, která byla na metě.Otočil sjme se na rozhodčího stojícího 120cm od nás a viděl jsem roztažené ruce.Sám běžec div nešel do dogoutu, ale byl safe.Samozřejmě nikdo z hráčů neřekl nic víc. než v případě Martina Schneidera, vždyť se mě nedotkl a mém případě, vždyť mi leží na rukavici.Při zápase proti MZLU jsme od začátku zápasu slyšel pozor je rychlej a nadhazovači Procházka s Kubátem téměř celý zápas cukali pravou patou při všech pohybech včetně nadhozu, jsou to zkušení borci, pro by to nezkoušeli, nic proti, pokorně jsme odešel do dogoutu po outu z pick-offu při signálu krádež, protže jsme vybíhal se zvednutím pravé paty, ale byl z toho pick-off.No jo, musím víc trénovat.Dále I když tyto rozhodčí znám osobně klidně napíšu, že Štrba a kasperčík mají extrémně špatné vidění stikezony zejména pískají míče, které se témeř dotýkají země za strike a míče kolem pasu na střed mnohdy nevidí(pohárový zápas Olomouc Šumperk, chytal jsem a dva míče, co přiletěly do rukavice, takové dejem tomu o míč vyšší než je středový nadhoz skončily ballem.Loni Štrba vyloučil našeho Brada kropinaka po tom, co Brad po zapískaném nešvihnutém strikeoutu, kdy míč fast chytil catcher u země Brad rozhodil rukama a jednou z nich si ukázal pod kolena, rozohdčí okamžitě vyhodil Brada ven, který ani nemluvil moc sprostě, protože to neumí.Můj první zápas v ČML jsme hráli v roce 2005, všichni z F-M jsme se těšili po štastně vybojované lize těšili.Brácha odpálil trojmeťák s nádherným hákovým slajdem na třetí metě, kdy ho hráč rukavicí minul, dejme tomu o 20cm, abych to nepřehnal.Výsledek out.To jsou jen ty případy, na které si zběžně vzpomenu.Každopádně mám i své oblíbené rozhodčí, kteří precizně pískají zápasy, pečlivě kontolují výběhy z met při sebeobětovacích odpalech a dávají tak šanci ,klukům, s pěkným příhozem, aby se porovnali s běžcovýma nohama a poprali se vzdáleností.Hodně dobře zapískané technické i přímé nadhozy, při čemž je vidět, že rozhodčí si uvědomuje jestli je nadhazovač levák nebo pravák a stojí uprostřed mety nebo mírně na kraji.Například Honza Řeháček mi hodil jako levák pravákovi pálkaři fast na ruce, který z prvu vypadal ,že půjde moc ke mě,ale je to levák, takže míč na přední hraně mety s přehledem neviditelně proklouzl catcherovi do rukavice mohl jsme si jít sednout s tím, že to zkusím příště a že mi soupeř nedal moc šancí.jinak tady píšu jen proto, že chci povzbudit do další práce a vyzdvihnout baseball, když už jsme teda občas vidět v televizi, ať to vypadá ze všech stran profesionálně.Omlouvám se jestli jsme použil příliš mnoho jmen, ale těším se až se zase potkáme na hřišti a nikoho jsme nechtěl shodit.To JirHa: Asi žiju někde jinde, pravda
Cit pro hru
(Pavel Mika, 5. 9. 2007 12:03)Podle meho nazoru je problem jak psal Vancus v tom citu pro hru. Rozhodci by mel zvladat spravne vyhodnoceni situace a podle toho piskat. Napriklad pokud bezec krade 2 metu, catcher presne prihodi a hrac na 2 mete mic spravne zpracuje a tecuje vcas tak je preci jedno jestli se hrace dotkl nebo ne. Je to proste aut a hrac se vyhyba moznemu kotaktu a zraneni. Samozrejme jina situace nastane kdyz u toho bude bezec na 3 mete protoze pak se do brat tak, ze hrac schvalne netecoval aby mel vice casu na pripadnou dalsi rozehru na druheho bezce. To same plati o slapani mety pri double play na druhe mete atd atd. Bohuzel spousta rozhodcich si najde nejakou s odpustenim kravinu a tu pak uplatnuje at to stoji co to stoji. Nekteri uz jsou tim notoricky znami :-)) pak je treba aby to hrac vedel a pri tecovani cekal az mu bezec nasliduje do rukavice nebo pri doublu aby slapal na metu jak hrac na mete 1. Takovych prikladu je spousty a patri mezi ne i ono zminovane olizovani prstu. Viz Lubos Janda na kopci, nikdo na metach, chytne prihoz od catchera, otoci se a pri ceste na kopec olizne prsty. Na to konto nejmenovany rozhodci vyhlasi polohlasem BALL (nikoliv BALK). Kdyz se to stalo podruhe na toho sameho palkare a vidim nejakou divnou signalizaci mezi rozhodcim na 3 mete a na domaci, tak si dam time a resim s Lubosem co se deje. Lubosovi vysvetluji co se zrejme stalo a ten se popravu nastve. Protoze at se na me nikdo nezlobi kdyz udela balk, tak to ma vedet a ne se to dozvedet po dalsich 2 nadhozech. Nejzabavnejsi na tom vsem je ze hlavni rozhodci je zmateny jak goro a meni si stav 1:2 na 3:0 po porade s metovym. Jestli tohle nekomu prijde jako baseball tak me teda nikoliv.
Viz desatero a jiné kritiky
(JirHa, 5. 9. 2007 9:29)
A už se nám to zvrhává na osobní osočování. Omlouvám se že někdo nezná můj Nick ale myslel jsem že ti co tu jsou mě z nejrůznějších diskuzí dostatečně zanjí navíc píšu to natolik adresně že si je snadné mé jméno odvodit.
To desatero je kravina přesně hodná skazek o tom co je v pravidlech správně a co ne a co by rozhodčí měl a co neměl pískat.
To Martin. Přestaň být prosím estétem mentorem typu kdybych býval řekl že je na Marsu poušť tak padají trakaře na měsíci a buď konkrétní jinak je tahle diskuze k ničemu zrovna jako přesvědčení našich rozhodčích že se nemusejí zlepšovat.
Pro jednoho z nich
(Re: desatero, 5. 9. 2007 8:15)Vazne zabavne :-)) Jen tak dal, alespon se clovek pobavi.
Moderace
(Vladimír Chlup, 5. 9. 2007 7:45)
Zkusím upozornit, že jsem tyto stránky zavedl pro věcnou a adresnou diskusi. Pokud toněkomu dělá problém se podepsat, nepište prosím. Dva pánové, kteří jsou notoricky známi pod svými přezdívkami asi jen v Čechách, se nebudou zlobit, když je odtajním: JirHa je Jiří Havelka, Frodo je Jan Pytloun.
Jinak k tomu desateru, beru si za úkol alespoň pokusit se zlepšit v bodu 8 :-)
RE : desatero
(Pro jednoho z nich, 5. 9. 2007 7:13)
takže můj názor na níže napsané desatero...
1. nápodobně
2. souhlas
3. to jde dost těžko, pokud to vypadá, tak jak to vypadá
4. nemusíš bejt dobrej, ale hraj čistě
5. ...takže švihat po všem???
6. někdy ani rychlost nepomáhá k tomu být safe
7. hrál si někdy baseball?
8. viz bod 3
9. nou koment
10. takže si na to neměl, proto pískáš???
desatero
(Jeden z Nich, 4. 9. 2007 22:33)
Tak vy chcete kritizovat rozhodčí?
1. Nejdřív si nastudujte důkladně pravidla a dodržujte je.
2. Nediskutujte! od toho je coach.
3. Soustřeďte se na hru a ne na rozhodčí.
4. Pokud seš dobrej, nepotřebuješ hrát nečistě.
5. Nečekej co ti foukne rozhočí a dej hit nejlépe homerun.
6. Buď rychlej na metách a budeš safe.
7. Autuj běžce mezi metama a ne na metě.
8. Nenech se rozhodit nikým a ničím.
9. Čti signály od spoluhráčů a ne od soupeře.
10. A jestli na to nemáte tak běžte dělat rozhodčí.
to all
(frodo, 4. 9. 2007 17:09)
to kania : pouze reakce na to blablabla typu : naplavenina ..
to luboš : též tě zdravím
jinak z mého pohledu vyloučení Tondy v neděli velice diskutabilní . Všichni víme jaká je Kapis fňukna , ale stalo se . Myslím , že to mohl být dobrý zápas po vyhrocené sobotě ( znám jen z doslechu ). Nicméně "Liberečákům" přeji hodně štěstí v baráži a klukům z Jablonce, aby to pro ně nebyla poslední sezóna.
Jinak dle reakcí lze soudit , že tento typ fóra asi chyběl.
p.s. zapínám druhý comp a jdu se dívat na včerejší zápasy z MLB
připomínky
(Martin Drong, 4. 9. 2007 16:08)Zdravím...Je sice hezké, že se tady objevila nějaká diskuze, do které je třeba se registrovat a uvést jméno, ale jak je možné, že tady píše nějaký JirHa.Podle toho co píše, možná vím, proč se podepsal tak, aby nidko nevěděl o koho jde.To by se dalo vylepšit.Já se taky podepíšu, i když jsem mladý nidko mě třeba nebude poslouchat, nic jsem nedokázal atd.Mimo jiné naprosto souhlasím, že doplňky, image nedělá rozhodčího a "tréninky" rozhodčích by nebyl !!!vůbec špatný nápad!!!Mnohokrát rozhodčí vypadá skutečně jako z MLB,ale pak mu dělají problémy základní pravidla jako je nevidění hákových slajdů a tipování situací při tečování, vyhlášení ballu při trefení pálkaře, atd.Taky se dost špatně krade, když nadhazovač celý zápas cuká pravou patou nahoru při nadhozu i pick-offu.To vše se děje v extralize.Je toho spousta, nebudu se rozepisovat, spíš se přidám až se bude diskutovat posuzování konkrétních situací.Taky mám občas pocit, že když se denně koukám na MLB, tak mi to potom škodí, protže si dělám zbytečné iluze o tom jak by se mělo pískat...
To Vančus
(JirHa, 4. 9. 2007 15:43)
Jakube nedá se to naučit. Naučit se můžeš pravidla a primární jejich výklad. Můžeš pochopit co je tím co je tam napsáno míněno ale nikdy nezískáš cit pro to co se hraje.
Jen tak mimochodem ty jsi zrovna patřil nadhazovačům které bylo nejsnazší rozhodit. Vím kolikrát Hertl nechtěl jít dozadu když jsi ty šel nakopec protože tě nechtěl rozhodit.
Komisaři - helmy
(JirHa, 4. 9. 2007 15:40)
Komisaři byli před asi 4-mi roky na vybraných zápasech pak se to zrušilo jako nerentabilní. Nechci sahat do svědomí tomu kdo to na svazu prosadil. Zdáli se mi jejich připomínky (a netýkali se jen rozhodčích) jako velmi trefné. Navíc bychom získali i pro DK nezávislý pohled.
Vzdělávání rozhodčích je věcí minulosti nic se v tomto směru s výjimkou úvodního školení nepodniká. Vyhodnocování rozhodčích se neprovádí rozhodčí se nesmí kritizovat diskuze o strike zóně je nepřípustná tak co cheme. Pokud si na parlamentu neprosadíme systém který by zaručoval na jedné straně nestrannost na druhé straně zájem vůbec rozhodčího dělat budeme nadále mít stav kdy těžko hledáme rozhodčí, po první kritice se na to někteří vakšlou, jednostranný pohled na vyloučení který pak musí řešit DK kterou všichni zasypávají podněty které ale odmítají dát písemně a pka jen vykřikují že to je všechno nap... Protože ti co za to berou peníze tak na to kašlou a oni to dělají z lásky ke sportu.
Sprominutím ale pedofilové to dělají taky z lásky k tomu aktu a přitom to není akceptovatelné.
Pojďme hledat systém jak věci zlepšit a přitom nepřijít o zbytek basebalové populace (vždyť je nás rok od roku mín).
Co se týká jednoušek, kde je ta hranice co má rozhodčí tolerovat a co ne? Já rozhodně nechci skončit jako ve fotbalu kde se píská podle úplně jiných pravidel než která jsou napsána.
Pokud vám jednoušky tolik vadí prosaďte do soutěžního řádu za jakýžch okolností se mohou používat a nebude to na libovůli rozhodčího.
Ty kecy že v americe je to povolené poslouchám už 15 let. Je to pouze tolerované a to jen v MLB.
pro Ladu
(Jakub Vančura, 4. 9. 2007 15:23)ale da se cit naucit...vzdyt sam pises, co by meli rozhodci delat..piskat mladsi kategorie, piskat, piskat, piskat...ne cist pravidla...ale bavit se s lidma, co to dlouho hrali...divat se na mlb, chodit se divat na zapasy...tim se ten cit ziska...a nicim jinym...
Ještě jeden postřeh
(Láďa Chlup, 4. 9. 2007 14:09)
Zkusme se třeba i zamyslet jak zkusit práci rozhodčích hodnotit...
Opět přiznávám, kdybych byl klidnější typ kouče, v sobotu bych vyloučen nebyl. Za svoje činy teď ale ponesu zodpovědnost, dostanu s velkou pravděpodobností flastr zvíce několika utkání a pravděpodobně pro mě sezona skončila, můj tým nepostoupí do baráže atd... Co se ale stane, když zápas se nepovede ( potažmo že ho podělá ) rozhodčímu? V 99 % případu kouč ihned po utkání odchází rozebrat vše s týmem, za zády mu postává rozhodčí se zprávou o utkání a to opravdu není ideální čas něco někam psát, takže naprostá většina z nás to jen podškrábne a konec, takže tudy zpětná vazba asi nefunguje.
Navrhnul bych třeba, že by si sami rozhodčí mohli z odměny dávat bokem určité procento ( 10%??? ), a z toho by v podstatě mohli zaplatit jakéhosi technického delegáta, který by dojel na určitý počet utkání v roce, všechny úrovně a všechny kategorie, a potom poslal zprávu komisi rozhodčích a ta by hodnotila práci.
Pro Jakuba: Cit ke hře se nedá naučit, ten musíš zažít a prožít a netrvá to jednu sezonu za domácí metou. Všem rozhodčím bych přikázal absolvovat několik utkání mládežnických kategorií, protože na dětech je krásně vidět, jak jakékoli necitelné rozhodnutí bolí a křivdí. Navíc děti ho nepošlou kamsi, ale utečou brečet do dugoutu, což v té chvíli zamrzí víc než nadávka od neurotika
Můj pohled na věc
(Tony #19, 4. 9. 2007 13:03)Lubos Janda : Zaprve, mic mi ani nahodou nevypadl. Rozhodci situaci posoudil tak ze me Kapis podslajdoval... Proti tomu jsem nic nemel, prestoze jsem to videl jinak.. Pri vyhledavani dalsi rozehry a to hrace ktery zrovna prebihal druhou metu jsem stoupl na Kapise, rikam neumyslne... To se cas od casu v baseballu stava, pardon, ale pri slajdovani na domaci metu to nebyva jako v bavlnce... Hned jak doslo k neumyslnemu stoupnuti na Kapise, zacal se rozcilovat a rozhazovat rukama co to jako je a neprimo vybizel (dosti ovlivnitelneho) rozhodciho k memu vylouceni... Rozhodci ke me prisel a potichu mi rekl : "Out of the game" ... Po tomto jsem zahodil mic, a po chvilce rekl i nekolik nevybiravych slov... Kazdopadne jsem nebyl vyloucen za sprosta slova, ale za nakopnuti pri hledani dalsi rozehry, neco jsem rozhodcimu rekl az po vylouceni... Podle meho nazoru by mel byt hrac spis vyloucen za kopani do helmy, coz je projev nesportovniho chovani a v ocivh divaku baseballu moc neprida, nez za ostry kontakt na domaci mete s naslednym napovidanim bezce rozhodcimu : "Co to jako je? Au! Co to dela?"..
To: Lubos Janda & umpires
(Senkino, 4. 9. 2007 12:51)
Pravidlo 1.16 a) Po dobu sveho casu na palce a pobytu na metach musi vsichni hraci pouzivat ochrannou helemu chranici obe usi.
Po mem zadani vyrazu "helema" do slovniku cizich slov, jsem se nedockal zadneho vysledku. To znamena, ze si na tu hlavu nemusime davat vubec nic a rozhodci by nas meli nechat v klidu hrat. Ja teda preferuji na ty hlave neco nosit, obcas se to hodi:-))) Takze prosim, aby editor pravidel napravil svoji chybu, abychom se mohli pravidli ridit. Do te doby muzeme pouzivat co chceme:-)))
To Lubos Janda
(David Zikmunda (Blesk), 4. 9. 2007 11:57)
Nechtel jsem sem vubec psat, kazdej tym na situaci ktera nastala odlisny pohled, az zminak o divacich me donutila tohle zmenit. Ano, divaku tam bylo opravdu docela dost, a velka cast z nich tam byla proto, ze jsem je pozval. Ano videli co videli- teda spis nevideli. Mluvil jsem s cirka deseti lidma, nekteri z nich baseball driv hrali takze vedi o co tam jde a NIKDO nepochopil za co byl Tonda (Kus) vyloucen- jednoduse proto, ze NIKDO zadny umyslny nakopnuti nevidel...
To co se stalo potom je urcite spatne, ale na druhou stranu pochopitelne- chtel bych videt treba Kapise (kterej byl asi jedinej co to nakopnuti opravdu videl) jak by po takovymdle vylouceni rozhodcimu rekl dekuju a sel si sednout mimo hriste...
P.S. A s tou helmou- http://www.umpires.cz/ v sekci rules pravidlo 1.16a...
Ještě se zeptám na jednu věc
(JIrHa, 5. 9. 2007 15:39)